Del II: Vi sees igjen, England!

Mandag skulle vi tilbake til London og leiligheten i Pimlico, Caroline og Jerry var elskverdige og kjrte oss hele veien. I tillegg tok de seg tid til stoppe i Oxford hvor vi s noen av universitetsbygningene og beskte biblioteket. Vi spiste ogs en kjapp lunsj og jeg handlet noen bygaver til avkommet hjemme.
Broad Street, som i et eventyr.

Hvis den dra hadde kunnet snakke...
Oxford er en spennende by jeg gjerne reiser tilbake til.
Det ble litt Harry Potter p denne turen ogs. Her ble det handlet sjokoladefrosk og julegaver.
Vel fremme i London brukte vi resten av ettermiddagen p shoppe julegaver og s litt til oss selv. Hamley's, Disney Store og Zara er faste innslag. Vi tok oss tid til et velfortjent vinglass og litt snacks underveis, fr vi spiste en fasjonabel middag p West End senere.
I London pyntes det vakkert til jul. Her i Bond Street.

Og her utenfor House og Fraser p Oxford Street.

Vi lader batteriene p vinbaren Shampers i Soho. Vi hrte noen hviske om at restauranten vi skulle spise middag p var "rather expencive", ogs fniste vi litt. Jenta som serverte oss her var italiensk og lignet en prikk p den besatte, gravide jenta fra filmen The Rite. (Det var sikkert ikke henne da...)
Obligatorisk!

Oppholdet ble avsluttet p The Ivy, meget populrt og med stilige bartendere som s ut som at de kunne ha servert James Bond. Vi fikk antagelig bord fordi vi bare var to og kunne ta til takke med spise ved baren, og vi var de eneste som kom i jeans. Bortsett fra det s prvde vi vre s posh vi kunne, og bartenderen sa seg enig i at vi var litt posh, men jeg tror han bare var hflig. Typisk engelskmenn. The Ivy anbefales selv om vi ikke s kjendiser. Maten kan ikke beskrives, den m bare oppleves.
Etter en god natts svn valgte jeg ta taxi til Heathrow. John, som plukket meg opp, var litt av et fyrverkeri og jeg fikk 40 minneverdige minutter i bilen med han. Han fortalte historier fra sin frste dag p jobb for 16 r siden der han plukket opp den ene dritfulle skandinavieren etter den andre (vi hadde avklart underveis i samtalen at jeg var norsk). Til slutt hadde han spurt en beruset passasjer om hvorfor alle var s fulle, og det viste seg at han var begynt jobbe p selveste 17. mai. Han snakket om ungene sine, han hadde et bilde av to smilende gutter p solskjermen fremme, og om ekskona si som han var s glad i men som hadde store alkoholproblemer, om den nye kjresten sin og at han kunne flytte inn et nytt sted samme dag. Han spurte om jeg hadde barn og jeg fortalte om Harry Potter fansen hjemme. Da ble han glad, han hadde lest alle bkene og jeg mtte hilse hjem og si at jeg hadde sittet i nyaktig samme sete i en taxi som selveste Voldemort hadde sittet i. Ralph Fiennes (aka Voldemort) hadde byd seg mot sjfren og spurt om han var ledig, hvorp John svarte at det var han, s lenge han ikke dro frem tryllestaven sin. Ralph tok det pent og ba John ringe hjem til barna sine (han hadde selvsagt fortalt om sine egne fans som lekte med tryllestaver i hagen) og John fikk den yngste p trden. Guttungen ble den mest populre eleven p skolen dagen etter da ryktet hadde gtt om at han hadde snakket med selveste Lord Voldemort og utvekslet magiske formularer i en evighet. I virkeligheten var det knapt to minutter, men dette var stort for pjokken. John ga med visittkortet sitt og ba meg sende han en e-post neste gang jeg kom til London s skulle han plukke meg opp der jeg nsker, og det skal jeg jammen gjre.
Jeg har en hjemme som holdt p dne etter at jeg fortalte historien om taxisjfren og Voldemort.

Taxikunst p Heathrow.
Vi sees igjen, England - forhpentligvis i juli.