Island <3

Fredag for en mned siden satte jeg meg p flyet til Oslo, og etter ha lokalisert reiseflget fra Trondheim p OSL, med et kort stopp innom SAS loungen (hurra for slvkort og sommertid), s reiste vi sammen videre til Island.

Ankomst:

Det er lett komme seg med buss fra Keflavik flyplass til hotellet, og vi ble transportert helt til dra p Hlemmur Square hvor vi skulle bo. Rommene var store og vi hadde hver sin balkong med bde hav- og byutsikt. Frokosten var ikke noe srlig skryte av, men matbutikken l rett over veien og der kjpte vi snacks, vann, brus og frukt. Fredag ettermiddag og kveld tusla vi rundt i Reykjavik, og vi spiste suppe servert i bolle. Bollen var en temmelig stor hvetebolle der toppen var tatt av med noe av innholdet, og den utgjorde suppetallerkenen. Utrolig godt, Svarta Kaffid egner seg utmerket til lunsj og en l. Reykjavik var utrolig stille p en fredag, det var nesten ikke folk i gatene og lite trafikk. Vi trodde ikke et yeblikk p at det skulle samle seg 200 000 mennesker i byen dagen etter, det skulle vre Gaypride, noe som er svrt godt beskt i Reykjavik. Fredag kveld tilbragte vi p restauranten Perlan, det er ogs et utkikkspunkt over Reykjavik. Vi spiste en fireretters middag mens restauranten beveget seg rundt og viste oss solnedgangen. Vel verdt besket, Perlan anbefales for en frste kveld p Island.

Gaypride:

Lrdag var tanken sette seg p en turistbuss, men det viste seg at sentrum ble stengt for trafikk p grunn av paraden som skulle g senere. Vi gikk i stedet innom konserthuset Harpa, et imponerende byggverk nede ved  sjen. Etter ha fotografert og beundret konstruksjonen, tok vi oss en kopp kaffe fr vi gikk videre til Saga museum. Det var et hyggelig besk hvor vi lrte om Islands opprinnelse og historisk viktige hendelser i dets tidlige r. Vi spiste publunsj underveis og stoppet i sentrum for se p paraden. Her hadde det samlet seg enormt med mennesker, s 200 000 var nok ingen overdrivelse. Alle var der, og paraden var fantastisk fin og morsom. Hele Reykjavik var i feststemning. Vi spiste argentinsk den kvelden, enda en 4 retters. Vi fikk utmerket mat og utmerket service p Argenita Steikhus. (Som forrett kan jeg varmt anbefale tartar.) Etter middag sendte vi de gamle hjem, s gikk vi som ikke var like gamle ut p byen. Kiki's bar ble valget, en livlig homsebar med vakre mennesker og glad musikk. Det ble en lang natt og mange drinker og fine mennesker. Spesielt Alex fra Stockholm skilte seg ut. Hvis noen har sett filmen Dallas Byers Club s husker man nok Rayon (Jared Leto). Alex var Rayon. Liten og tynn, med pistrete halvlangt, bleket hr, rosa leppestift, slapp tanktop og miniskjrt over en hullete rosa tights. En vakker ung gutt som var takknemlig for at noen ville tilby han sitte ned ved bordet sitt snakke litt med han. Han klemte meg hardt fr vi skilte lag, og Alex fly videre. Jeg angrer bare p at vi ikke ble facebookvenner.

Blue Lagoon:

Stort sett hele sndag ble tilbragt p hotellrommet. Jeg hadde en fyllesyke av en annen verden, sammen med min partner-in-crime. I 11-12 tida mtte jeg slepe meg stnnende ut av senga for f i meg litt mat, og fant heldigvis et sted like ved. Jeg sippet i meg litt kaffe og et smrbrd, s bar det tilbake igjen til senga. Vi hadde p forhnd booket plass i den bl lagune sent p sndag. For det frste var det ikke plass fr kl 22, og for det andre syntes vi det var et smart trekk siden vi skulle ut dagen i forveien. Vi kom frem like etter solnedgang og stemningen var intet mindre enn magisk. Ved en senere anledning ville jeg nok booket plass en time tidligere, men det ble n snn denne gangen. Det var god plass siden de fleste forlater lagunen tidligere p kvelden, vi klsjet p litt maske i ansiktet og plasket rundt i hele lagunen i halvmrket. Det er mulig det finnes kulere steder, men dette ble min favoritt p Island. Og jeg skulle gladelig betalt i dyre dommer for dra dit enda en gang under reisen, men det ble det rett og slett ikke tid til.

Roadtrip:

Fra mandag morgen hadde vi leiebil. Jeg fant en gjennom https://guidetoiceland.is/, leiebilfirmaet var en nyoppstartet familiebedrift og utvde utmerket service. Jeg fikk overlevert bilen p hotellet og droppet den av ved firmaet like ved flyplassen kl 6 om morgenen og bilklargjreren, som var en ung gutt fra Birmingham, kjrte meg og baggasjen min til Keflavik lufthavn. Orange Car rental har svrt konkurransedyktige priser, og bilen (en Dacia) brukte omtrent ikke drivstoff s jeg tillater meg reklamere for dem. Og praktisk info: Det er gratis parkere i Reykjavik mellom kl 18:00 og 09:00, s med planlegging trenger man ikke ha parkeringsutgifter.

Den Gyldne Sirkel: Mandag morgen satte vi avgrde. Det er lett kjre p Island, veiene er veldig gode og gpsen guidet oss galant ut av byen. (Jeg skal ikke si s mye om stedene vi beskte, det br oppleves selv. Men jeg skal legge ut bilder etterhvert.) Frste stopp var nasjonalparken Thingvellir, et historisk viktig sted fra vikingetiden. Ved Thingvellir mtes ogs kontinentalplatene fra Amerika og Europa. Neste stopp var Geysir geopark, et spennende og actionfylt sted med den svrt aktive geysiren Strokkur som kokte over ca hvert 8 minutt og spruta kokende vann flere titalls meter i vret. Neste stopp igjen var Gullfoss, her spiste vi lunsj p cafeen og beundret de rasende fossefallene etterp. Vi kjrte videre gjennom det fine landskapet, underveis fant vi en sovende vulkan, Kerid, hvor vi tilbrakte litt tid, fr vi dro videre til Selfoss. Her spiste vi smrbrd p Subway. Ikke s veldig islandsk, men en Subway blir aldri feil likevel. Deretter dro vi hjem igjen til Reykjavik, og hele den dagen hadde gtt. Vi starta klokken 09:30 og var tilbake 17:45, og vi brukte god tid p det vi ville se. Vi spiste forvrig tapas p Tapas Barinn denne kvelden, nok et spisested i Reykjavik som anbefales p det varmeste.

Tur til Vik: Dag to med leiebil ble ogs en lang dag, vi satte avgrde like fr kl 9 og var tilbake i 19:30 tiden. Skulle jeg gjort turen ut til Vik p nytt s ville jeg ha brukt to dager og hatt enda flere stopp og turer. Det er utrolig mye fint se, rasende fossefall, ulmende vulkaner, isbreer, svarte strender og Vestmannaeyjar. Sistnevnte rakk vi ikke innom, men bare vent: Neste gang. Turen ut til Vik var om mulig flottere enn turen dagen fr, ikke like turistifisert, selv om de fleste stoppestedene likevel var full av turister. Vi s Seljalandsfoss, Skogafoss, begge stedene verdt stoppe p, Eyafjelljkull, ste islandshester, mange sauer, provisoriske flyplasser p jorder og selvsagt Vik. Her spiste vi den beste kjttsuppa jeg s langt har smakt og tok med oss svart sand i en kaffekopp. (Den ble videre med i kofferten til London og Camden fr den kom seg til sitt nye hjem i Norge.) Vi kjrte tilbake samme veien og stoppet innom en arm av Myrdalsjkull og vulkanen Katla som i disse dager har rrt p seg etter en rekke jordskjelv i omrdet.

Med det var mitt opphold p Island over. Jeg har konkludert med at 5 dager et altfor lite og at neste gang skal jeg se nrmere p de fine hestene. Island er perfekt for familietur, jentetur, guttetur, kjrlighetstur eller friluftslivstur. Jeg fikk fullt utbytte av disse 5 dagene, med unntak av sndag som kunne blitt brukt til noe annet enn ligge under dyna. Men jeg fikk badet i lagunen da. Island er dyrt for lommeboka, men det m man bare glemme, ellers kan man ikke nyte det. Takk for flott reiseflge!

#Island #reise #reykjavik #mat #gullfoss #geysir #seljalandsfoss #vulkan #bluelagoon #roadtrip